Vegnorm

3 Trafikkareal i reguleringsplaner

Den tekniske normen skal benyttes ved regulering av kommunale gater og veger. For turveger/stier/tråkk med rekreasjonsfunksjon gjelder egne normer.

Vegens sideareal og detaljplanlegging 

Behovet for størrelse på sideareal er veldig variabelt i forhold til ulike topografiske forhold. Som grunnlag for reguleringsplanene skal derfor vegene detaljplanlegges med lengde- og tverrprofiler og vise utslag den gjør i terrenget. Først da kan areal til sideområde for vegen settes.

De sidearealene som er satt i denne normen er forutsatt at terrenget er bort imot flatt. Ved utarbeiding av nye reguleringsplaner i sentrumsområder må hver tilfelle vurderes for seg selv.

Vegens sideareal skal håndtere nedbør i form av både snø og regn. Innad i kommunen er det store variasjoner i forhold til snømengde. Men sidearealet skal først og fremst håndtere rennende vann, og regnmengde er stort sett jevnt fordelt over hele kommunen. Det offentlige har et stort ansvar med å legge til rette for og sikre innbyggere mot oversvømmelser som kommer som følge av den økende ekstremnedbøren. Når overvannsledningene ikke klarer å ta unna vannet må̊ fokuset legges på̊ en blågrønn fremtid der vann blir fanget opp, infiltrert og fordøyd. Les mer i kapittel 13. Dersom vi skal få til dette er vi helt avhengige av et sideareal med enn viss størrelse.

Adkomst for brannbiler

Ved prosjektering skal følgende legges til grunn for adkomst for slokkevann:

Adkomst for brannbiler
Kriteria Mannskapsbil Lift/stigebil
Kjørebredde 3,0 meter 3,0 meter
Svingradius ytterkant vei 8,5 meter 12,0 meter
Svingradius innerkant vei 4,1 meter 5,0 meter
Fri kjørehøyde 4,5 meter - av hensyn til snø må større fri høyde vurderes i hvert enkelt tilfelle 4,5 meter - av hensyn til snø må større fri høyde vurderes i hvert enkelt tilfelle
Oppstillingsplass 6,0 x 12,0 meter
Akseltrykk 12,6 tonn 12,7 tonn
Belastning per labb 14,0 tonn
Maksimal stigning/helling på oppstillingsplass 1:8 (12,5%) 1:20 (5,0%)
Tillatt totalvekt 19,0 tonn 20,2 tonn

Dimensjonerende trafikkmengde 

For riks- og fylkesveger og noen kommunale samleveger angis trafikkmengde i ÅDT - årsdøgntrafikk. For planlegging av kommunale veger og boligområder kan trafikkmengden beskrives gjennom boenheter.

Turproduksjon
Arealbruk Enhet Personturer Bilturer Variasjonsområde
Bolig, eget eller andres hjem Per bolig - 3,5 2,5-5,0
Bolig, eget eller andres hjem Per person - 1 0,5-1,5
Bolig, eget eller andres hjem Per bolig 9 - 7,0-12,0
Bolig, eget eller andres hjem Per person 3 - 2,0-4,0
Industri - fabrikk, lager, verksted, engros Per ansatt - 2,5 1,5-5,0
Industri - fabrikk, lager, verksted, engros Per 100 kvm - 3,5 2,0-6,0
Industri - fabrikk, lager, verksted, engros Per ansatt 4 - 3,0-8,0
Industri - fabrikk, lager, verksted, engros Per 100 kvm 6 - 4,0-10,0
Handel - butikk, kiosk, apotek, frisør, bensinstasjon Per ansatt - 25 10,0-45,0
Handel - butikk, kiosk, apotek, frisør, bensinstasjon Per 100 kvm - 45 15,0-105,0
Handel - butikk, kiosk, apotek, frisør, bensinstasjon Per ansatt 50 - 20,0-80,0
Handel - butikk, kiosk, apotek, frisør, bensinstasjon Per 100 kvm 90 - 30,0-150,0
Kontor - post, bank, lege, offentlig og privat kontor Per ansatt - 2,5 2,0-4,0
Kontor - post, bank, lege, offentlig og privat kontor Per 100 kvm - 8 6,0-12,0
Kontor - post, bank, lege, offentlig og privat kontor Per ansatt 4 - 2,0-6,0
Kontor - post, bank, lege, offentlig og privat kontor Per 100 kvm 12 - 5,0-20,0

Trafikkmengden i prognoseåret legges til grunn for dimensjonering av veger. For kommunale veger settes prognoseåret normalt til 20 år etter forventet åpningsår. En må̊ da klarere om det blir økt trafikkvekst frem til prognoseåret på de enkelte vegene som følge av tilliggende utbygging/videreføring av vegen.

Universell utforming 

Universell utforming er et lovpålagt krav i dagens planlegging. Det er et mål å få full deltaking og likestilling for mennesker med nedsatt funksjonsevne i samfunnet. Produkter og omgivelser skal utformes slik at de kan brukes av alle mennesker i så stor utstrekning som mulig, uten behov for spesiell tilpasning.

Det er viktig at fokuset på universell utforming starter i en tidlig fase av et prosjekt, slik at man unngår” brannslukking” og økte kostnader. Ofte handler det om å tenke alternativt og være føre var. Et prosjekt som er tilpasset mennesker med nedsatt funksjonsevne, er automatisk tilpasset alle brukergrupper. 

Les mer om universell utforming av veger og gater i Håndbok V129 på Statens vegvesen sine sider.