Kva er det rettslege grunnlaget for behandling av personopplysningar om deg?

For at Aukra kommune kan levere kommunale tenester og ytingar til deg som innbyggjar er det nødvendig å behandle personopplysningar. Det gjeld også i relasjon til kommunens tilsette, foreiningar, verksemder og andre samarbeidspartnarar.

Behandlingsgrunn etter artikkel 6 i personopplysningsloven

All bruk av personopplysninger må ha et rettslig grunnlag for å være lovlig. Virksomheten må ha identifisert om det finnes et behandlingsgrunnlag før opplysningene hentes inn. Hvis ikke det finnes, er bruken av personopplysningene ulovlig.

"Behandlingen er bare lovlig dersom og i den grad minst ett av følgende vilkår er oppfylt:

• a) den registrerte har samtykket til behandling av sine personopplysninger for ett eller flere spesifikke formål,
  • b) behandlingen er nødvendig for å oppfylle en avtale som den registrerte er part i, eller for å gjennomføre tiltak på den registrertes anmodning før en avtaleinngåelse,
  • c) behandlingen er nødvendig for å oppfylle en rettslig forpliktelse som påhviler den behandlingsansvarlige,
  • d) behandlingen er nødvendig for å verne den registrertes eller en annen fysisk persons vitale interesser,
  • e) behandlingen er nødvendig for å utføre en oppgave i allmennhetens interesse eller utøve offentlig myndighet som den behandlingsansvarlige er pålagt,
  • f) behandlingen er nødvendig for formål knyttet til de berettigede interessene som forfølges av den behandlingsansvarlige eller en tredjepart, med mindre den registrertes interesser eller grunnleggende rettigheter og friheter går foran og krever vern av personopplysninger, særlig dersom den registrerte er et barn."

Personvernombod
Personvernombodstenesta ved IKA Møre og Romsdal IKS